۳ راهکار برای رفع چالش نبود نهادهای پشتیبان برای استارتاپ
۳ راهکار برای رفع چالش نبود نهادهای پشتیبان برای استارتاپ
در یک اکوسیستم رشد یافته، بازیگران مختلفی وجود دارد که در تعامل تنگاتنگ با یکدیگر زمینه رشد و توسعه فعالیت مورد نظر خود را فراهم میکنند. وجود نهادهای پشتیبان در فعالیتهای استارتاپی که اغلب شرکتهای بزرگ را در بر میگیرد از جمله این بازیگران است که با ارائه خدمات فنی، مشاورهای، لجستیک و بیمهای و … به حمایت از استارتاپها میپردازند؛ چراکه امروزه بقای بسیاری از شرکتهای بزرگ وابسته به میزان نوآوری در آنها میباشد و کار با استارتاپها به شرکتهای بزرگ این امکان را میدهد تا بتوانند تکنولوژیها و راهکاری خدماتی جدید را با هزینه و ریسک کمتر برای عملیات اصلی سازمان توسعه داده و بکار گیرند. همچنین، دسترسی به نیروی ماهر تازه نفس و ایدههای جدید در استارتاپها میتواند منشأ تحول فرهنگ سازمانی در شرکتهای بزرگ گردد.
با این حال، خلاء وجود نهادهای پشتیبان در حوزه فعالیت کسب و کارهای نوپا در کشور ما یکی از معضلات جدی است؛ در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه استارتاپی با استفاده از روشهای زیر این چالش را حل کرده یا کاهش دادهاند:
- شتابدهندههای شرکتی: در ابتدای سال ۲۰۱۵ یک سوم شتابدهندههای اروپایی از طرف شرکتهای بزرگ راه اندازی و یا حمایت می شدند و تعداد این شتاب دهندهها با سرعت زیادی در حال رشد است.
- سرمایه گذار مخاطره پذیر شرکتی(CVC): در سال ۲۰۱۴ سرمایه گذاریهای CVC از نظر حجم سرمایه ۸۶٫۵ درصد و از نظر تعداد ۵۹ درصد رشد داشته است. از بین ۱۰۰ شرکت بزرگ اروپا حدود نیمی از آنها فعالیتهای سرمایهگذاری خطرپذیر انجام می دهند و آلمان به عنوان قطب سرمایهگذاران خطرپذیر شرکتی در قاره اروپا شناخته می شود.
- جذب استارتاپها توسط شرکتهای بزرگ: این موضوع به خصوص در استارتاپهای حوزه تکنولوژیهای دیجیتال رو به رشد است. ۸۰ درصد از جذب و خرید توسط سازمانها در حوزه دیجیتال مربوط به خرید استارتاپها است.